Johan Bakker is een nieuwe medewerker bij uw bedrijf.
Vandaag is zijn eerste werkdag. En hoewel er een werkplek voor hem ingericht is
met een bureau, laptop en een telefoon heeft hij nog geen gebruikersaccount en
dus geen toegang tot de applicaties die hij nodig heeft op zijn eerste werkdag
succesvol te maken. Daar zit hij dan. Vol enthousiasme om aan de slag te gaan,
maar in afwachting van een account.
De goedkeuringsformulieren die de nieuwe medewerker toegang moet
verlenen tot de systemen en applicaties zijn nog niet verwerkt door
systeembeheer. Wellicht moet de aanvraag voor toegang nog goedgekeurd worden
door een manager. Na goedkeuring van de manager, dient systeembeheer de
gebruikersaccount handmatig aan te maken en Johan de juiste toegangsrechten te
geven. Uiteindelijk kan Johan aan de slag, maar in veel gevallen duurt dit een
aantal dagen. Dagen waarin Johan’s enthousiasme omgezet wordt in inactiviteit.
Helaas zien wij dit scenario bij een groot aantal
organisaties in vrijwel ieder marktsegment. Verouderde papieren processen
vormen de basis van de indienst procedure voor nieuwe medewerkers. Hedendaagse
technologie en software oplossingen kunnen deze papieren processen echter heel
goed vervangen.
De hoeveelheid tijd en de verscheidenheid aan taken die nodig zijn voor het beheer van user accounts maakt het bijna onmogelijk om dit handmatig en op een uniforme en veilige manier uit te voeren. Miscommunicatie, ontbrekende informatie en verkeerd gespelde namen bijvoorbeeld maken dit proces zeer omslachtig. Met het streven naar kostenreductie en efficiency verbeteringen is het een goed moment om het user account management proces te stroomlijnen met andere systemen.
De hoeveelheid tijd en de verscheidenheid aan taken die nodig zijn voor het beheer van user accounts maakt het bijna onmogelijk om dit handmatig en op een uniforme en veilige manier uit te voeren. Miscommunicatie, ontbrekende informatie en verkeerd gespelde namen bijvoorbeeld maken dit proces zeer omslachtig. Met het streven naar kostenreductie en efficiency verbeteringen is het een goed moment om het user account management proces te stroomlijnen met andere systemen.
Mocht u zich als manager nu realiseren dat uw indienst
procedure voor nieuwe medewerkers ook te lang duurt en dat uw nieuwe
medewerkers daarom dagen niet productief zijn, dan kunt u profiteren van een
verbeterde en efficiƫntere indienst procedure. Er zijn oplossingen beschikbaar
die dit proces eenvoudig kunnen automatiseren en de papieren formulieren en
manuele handelingen kunnen vervangen. Een geautomatiseerd user
accountmanagement oplossing zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers al op hun
eerste dag alles hebben wat zij nodig hebben om productief te zijn.
Door automatiseren van het user accountmanagement proces en
de implementatie van webformulieren, kan een manager of helpdeskmedewerker de
user account lifecycle direct starten in plaats van te moeten wachten op een
papieren goedkeuring. Basisgegevens, zoals naam van de nieuwe medewerker,
afdeling en titel worden automatisch ingevuld in een webformulier op basis van
informatie uit het HR-systeem. Vervolgens neemt een geautomatiseerd workflow
proces het over en verstuurt de aanvragen voor toegang naar de
verantwoordelijke personen. In plaats van papieren formulieren die verdwalen en
medewerkers die zitten te wachten op hun toegangsrechten, alarmeert deze
oplossing de verantwoordelijke goedkeurder die vervolgens met een simpele actie
het verzoek kan valideren. Daarna wordt de aanvraag doorgestuurd naar een
volgende goedkeurder of de IT-afdeling. Als goedkeuring wordt verleend, maakt
het systeem automatisch het account aan in de Active Directory, Exchange en tal
van andere systemen. Dit proces zorgt ervoor dat de nieuwe werknemer alles heeft
wat hij nodig heeft op hun eerste werkdag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten